
Zakup nieruchomości przez obywatela innego kraju.
Czy obywatel innego kraju może kupić nieruchomość w Polsce?
Jeżeli jesteś obcokrajowcem i zdecydowałeś o chęci osiedlenia się, a w konsekwencji kupna nieruchomości na własność w Polsce, musisz pamiętać. Do takiej transakcji potrzebujesz zgody Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zwracam uwagę, że jednak nie w każdej sytuacji. Dotyczy to przede wszystkim nieruchomości leżących w strefie nadgranicznej (gminy leżące wzdłuż granicy, przynajmniej 15 km w głąb kraju) oraz grunty rolne o powierzchni przekraczającej 1 hektar.
Zgoda powyższa nie musi być udzielana jeżeli nabywcą jest cudzoziemiec z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Konfederacji Szwajcarskiej. Dotyczy ona obcokrajowców z pozostałych rejonów.
Również nie jest to konieczne, gdy:
– kupujesz mieszkanie lub lokal użytkowy o przeznaczeniu garażowym,
– mieszkasz w Polsce od 5 lat licząc od dnia zezwolenia na osiedlenie się,
– masz małżonka obywatelstwa polskiego, prawo własności do nabywanego mieszkania będzie wchodzić do majątku wspólnego i mieszkasz od 2 lat w Polsce licząc ten okres od dnia zezwolenia na osiedlenie.
Szczegółowy opis i odwołania do konkretnych zapisów ustaw, znajdziesz na stronie MSWiA pod linkiem: https://bip.mswia.gov.pl/bip/sprawy-obywatelskie/15930,Nabywanie-nieruchomosci.html
Co to dla Ciebie znaczy? Z czym to się wiąże?
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że zajmie to po pierwsze czas – od 2 do 6 miesięcy. Choć ten górny termin też nie jest maksymalnym. Po drugie trzeba zgromadzić dokumentację, konieczną do złożenia wraz z wnioskiem, a są to cztery typy dokumentów:
– dokumenty potwierdzające występowanie więzi z Polską oraz potwierdzające tożsamość wnioskodawcy
– informacje dotyczące nieruchomości (ważne, by nabywana nieruchomość nie przekraczała 0,5 ha powierzchni, chyba że prowadzona działalność wymagać będzie takiego obszaru) – odpis z ksiąg wieczystych, wypis i wyrys z ewidencji gruntów, oświadczenie osoby zbywającej nieruchomość itp.
– potwierdzenie m.in. zdolności kredytowej i salda na rachunku bankowym
– tłumaczenia dokumentów, poświadczenia ich za zgodność przez np. notariusza oraz środki na ten cel i opłaty za wniosek w kwocie od ok. 1600 zł (w przypadku posiadania Karty Polaka, opłaty te są obniżone)
– zaświadczenia o braku zaległości i zobowiązań wobec ZUS oraz US.
Czy w konsekwencji można mieć pewność, że jeżeli zostaną wypełnione wszystkie formalności i warunki określane przez Ministerstwo? W związku z tym, że nie ma powszechnie dostępnych wytycznych, nie ma też 100% gwarancji na pozytywny rezultat.
Jak więc można zwiększyć prawdopodobieństwo pozytywnego rozpatrzenia wniosku?
Kierując się wytycznymi, które określone są ustawami, osoba chcąca ubiegająca się o zezwolenie musi:
– wykazać się polskim pochodzeniem lub narodowością,
– mieć współmałżonka Polaka/Polkę,
– posiadać zezwolenie na pobyt czasowy, stały lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
– prowadzić firmę lub działalność rolną w Polsce.
Ponadto argumentami wzmacniającymi spełnienie wymagań jest: brak zagrożenia publicznego i obywateli Polski, w tym z wyszczególnieniem bezpieczeństwa państwa, obronności i brak przeciwwskazań w zakresie polityki społecznej i zdrowia społeczeństwa.
Ekspert Finansowy KFO
Tomasz Damian